thermodynamic-group-ascaso-

“اسکاسو” را روشن کنید و دو دقیقه بعد اولین اسپرسو را بگیرید.

جمله‌ی بالا به نظر می‌رسد در بهترین حالت ممکن یک شعار تبلیغاتی صرف باشد. اما اسپرسوسازهای آسکاسو به معنای واقعی کلمه به این شعار، جامه‌ی عمل پوشانده‌اند.  آسکاسو به لطف تکنولوژی «آب تازه» (Fresh Water) در کمتر از دو دقیقه آماده‌ی تیک‌آف هستند و می‌توانند اولین اسپرسو را آماده کنند.

به‌طور خلاصه، آب مورد نیاز برای عصاره‌گیری در اسپرسوسازهای مجهز به فناوری «آب تمیز»، بطور مستقیم از منبع تامین‌کننده‌ی آب حاصل می‌شود. در فناوری‌های قدیمی‌تر اسپرسوساز، آب عصاره‌گیری مرتبا گرم و سرد می‌شود و همین مساله باعث افت کیفیت آب می‌شود. در حالی‌که در فناوری «آب تمیز» تنها همان‌قدر آبی که برای عصاره‌گیری اسپرسو لازم است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دمای موردنظر رسیده و از روی قهوه درون سبد پورتافیلتر عبور می‌کند. اتفاقا درست به همین دلیل است که اسپرسوسازهای آسکاسو در کمتر از دو الی سه دقیقه آماده‌ی عصاره‌گیری می‌شوند. این مدت زمان را مقایسه کنید با مکانیزم‌هایی مانند «مبدل حرارتی» که دست‌کم بیست دقیقه طول می‌کشد تا اسپرسوساز به اصطلاح  بالا بیاید و آماده‌ی عصاره‌گیری شود.

اسکاسو به باریستاها اطمینان می‌دهد که بدون نگرانی از افت کیفیت آب، اسپرسوهایی دست مشتریان دهند که عطر و طعم آن‌‌ها دست‌خوش تغییرات نامطلوب نشده است.

تمامی مدل‌های اسپرسوسازهای آسکاسو در هر رده‌ای به قابلیت «آب تازه» مجهز هستند که از آن میان می‌توان به مدل‌های باریستا تی‌ پلاس (Barista T Plus)، باریستا تی وان (Barista T One)، باریستا تی زیرو (Barista T Zero) و حتی مدل پایین‌رده‌ی «بار» (Bar) اشاره کرد.

 

همان‌طور که گفتیم قابلیت «آب تازه» بخشی از فناوری پیشرفته‌ای است که به «تکنولوژی تی» موسوم است. کمپانی اسکاسو چندین سال پیش در یک اقدام انقلابی تصمیم گرفت که از مکانیزم سنتی گروپ‌های E61 به فناوری T مهاجرت کند. از ویژگی‌های فناوری تی به‌طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

× ثبات دمایی آب عصاره‌گیری با دقت ۰/۵ درجه سانتی‌گراد
× مصرف بهینه‌ی برق به واسطه‌ی عملکرد مستقل گروپ‌هدها
× قابلیت استندبای گروپ‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اما ویژگی‌های دستگاه‌های اسکاسو به همین‌ها خلاصه نمی‌شود. در بخش‌‌های بعدی این سری مطالب سراغ دیگر قابلیت‌های این کمپانی اسپانیایی خواهیم رفت از جمله بهره‌‌گیری از بویلرهای تمام‌فولادی.